Het Vrouwtje van Stavoren

9 mei 2019

De ochtendstond had vandaag goud in de mond: met stralend weer opgestaan vanmorgen in Enkhuizen. En de ochtendstond was vroeg, we wilden de veerpont van 8.45u naar Stavoren nemen. Het veer vaart in de zonermaanden 3x per dag heen en weer met de MS Bep Glasius. We wilden de eerste afvaart nemen. Dus vroeg uit de veren en aan het ontbijt. Eigenlijk heerlijk, je bent vroeg op maar je bent wel vrij.

Ik voelde me een heuse toerist toen wij met rolkoffertjes (ik) en fietsen (Paul) over de straatklinkers rollebolden. De overtocht van Enkhuizen naar Stavoren was prima, in een rechte streep naar het noordoosten kom je na 80 minuten aan in een alleraardigst stadje. De bagage werd aan de kade opgepikt en wij konden Stavoren ontdekken.

In 1285 werd Stavoren lid van de Hanze. In 1292 verkreeg het van Graaf Floris V van Holland stadsrechten en werd zo een Hanzestad. In die tijd was het stadje zeer florerend als internationale haven door de Oostzeehandel, vooral door de invoer van graan via Stavoren. Na de Middeleeuwen raakte de stad in verval doordat de haven verzandde. Hierop is het verhaal van het vrouwtje van Stavoren gebaseerd.

Als je het haventje uitfietst richting centrum stuit je al snel op het “Museum het Ponthûs” waar je de geschiedenis van de Zuiderzee en Stavoren in het bijzonder kan vinden. We hadden tuk: toen we met onze fietsen aankwamen kwam net toevallig de vrouw die het museum beheerdt er aan en gooide zij de deuren voor ons open. Alles erg gastvrij en relaxed.

Een prima ochtend gehad in dit vandaag zo zonovergoten stadje. Nog even een collega tegengekomen. Heel raar, normaal zie je hem weleens op de dokterspost, maar vandaag in vrijetijdstenue samen met zijn vrouw bij hun tweede huisje in Warns. Je denkt dan, waar ken ik jou toch van? Grappig hoe je mensen toch altijd in een bepaalde setting zet.

Na de lunch, in “Het vrouwtje van Stavoren” vervolgden wij onze weg, bestemming Lemmer. Het was gewoon heerlijk weer, wind in de rug, 16 hele graden op de thermometer. We gingen eerst langs de dijk naar het zuiden, veel schapen, lammetjes, koeien en weidevogels gezien; daarna eventjes het “Gaasterland” met “Gaasterbos”. Erg mooi.

Lemmer is een leuk stadje, er heerste een bijna zomers sfeertje, veel plezierjachten in de binnenhaven. Hier kwamen we Elly en Wim uit de Noordoostpolder tegen waar we even mee naar het café gingen.

Het avondeten hebben wij in de “Lemmer Beachclub” genuttigd. Het is een hippe club aan een mooi stuk strand aan het Ijsselmeer. Hier wordt o.a gekitesurft. Buiten kan je heerlijk loungen met je snavel richting zon. We hebben zowaar gekleurde koppies en zitten van rozigheid te knikkebollen op de bank in onze kamer in “Sporthotel Iselmar” in Lemmer.

Tijd om af te sluiten!

1. Adriaan en Anneke:
    9 mei 2019
    We genieten elke dag van je heerlijke verhalen. We leren er ook nog van.
  2. Paul O.:
    10 mei 2019
    Een leuk tochtje... er wordt al gelobbyd hier thuis. ;-)
  3. Marian:
    10 mei 2019
    Mooie fotos en leuke verhalen. Het weer was ook lekker.
    💋🙋🏽