In de vierde maand. E-en andere sport.

2 mei 2019 - Leiderdorp, Nederland

Lang niet geschreven, neen, niets ernstigs aan de hand; even afkloppen - ik ben een tikje bijgelovig-. Gewoon erg druk gehad.

En de tijd gaat weer zo ontzettend snel, zeker sinds ik weer volledig mijn werkzaamheden heb opgepakt. Na een soort "mini sabbatical" gehad te hebben begin dit jaar (na mijn knie operatie) valt mij op hoe ontzettend intensief het werken in mijn eigen huisartsenpraktijk na bijna 20 jaar geworden is. De  zorgvragen zijn zo veel complexer geworden door de toegenomen zorgconsumptie, maar vooral ook door de "transitie" van de tweede oftewel de ziekenhuiszorg naar de eerste lijn oftewel de huisartsenpraktijk. Patiënten die nog onder specialistische behandeling voor bv een chemokuur zijn worden voor klachten die gedurende de kuur optreden vaak eerst terugverwezen naar de huisarts.

Verder is de Ouderenzorg, zeker in een vergrijzend dorp als Leiderdorp e/o, zo veel intensiever geworden sinds de bejaardenhuizen niet meer bestaan en de thuiszorg zo onder druk staat. We zouden dus eigenlijk kleinere praktijken moeten hebben. Of meer personeel en een groter praktijkpand. Maar personeel is weer moeilijk te krijgen en behoeft natuurlijk ook weer aansturing. En de wanden van het praktijkpand zijn niet eindeloos rekbaar.

Gelukkig kan ik nog veel energie opdoen van mooie mensen: dochters en zonen die zo lief voor hun zieke vader of moeder zorgen of laatst bij het bezoek aan een alleenwonende, oudere, kwetsbare dame er achter komen dat zij op mijn advies het roken geheel eigenhandig gestaakt had met als gevolg een veel betere nierfunctie, veel meer uithoudingsvermogen en mooiere bloeddruk. Het zijn de kleine dingen die het doen. Chapeau!

Wat ook tegen werkstress helpt: zo'n heerlijke spinles zoals vandaag. Goede, afwisselende, opzwepende muziek in combinatie met gewéldige knieën, een prima fiets (goed zaaaadelll) en een enthousiaste "spindokter".

Tegenwoordig doe ik twee keer in de week "eGym". Dan doorloop je een achttal fitnessapparaten die allemaal via de "e-modus" op je lijf worden ingesteld en volg je een e- programma. Dit doe je 2 (of als je de tijd heb, 3) keer achtereen en ben je in lekker korte tijd je spieren aan het trainen, van borst tot benen. Nu zit ik in een soort van "rehab" programma. Ik heb dat nou eenmaal nodig, een ding of een mens die mij begeleidt. Zo'n eGym ding is lekker efficiënt, in een half uur tot 3 kwartier heb je je  spieren weer lekker getraind. De app vertelt je waaraan je nog werken moet. Steevast heeft iedereen een veel lagere biologische leeftijd dan de werkelijke leeftijd. Dat is om de moed er in te houden.

Volgende week een weekje vrij. Een weekje fietsen rond het IJsselmeer. Goede wind- en regenwerende kleding aangeschaft want het belooft een tikkie koud, winderig en regenachtig te worden. Brrrrrrr.

Gelukkig ben ik op de e-bike.