......Purmerend

7 mei 2019 - Purmerend, Nederland

Neen, het venijn zat niet in de staart vandaag (zoals het gisteren wel op het einde van de rit lastig werd). We hadden eigenlijk een heerlijke, gevarieerde, mooie fietstocht vandaag. Vandaag was de langste tocht (75km) en we hadden ons ingesteld op zadelpijn, koude, vermoeienissen en tegenwind. Maar niets was minder waar: een zachte zuidenwind begeleidde ons vandaag naar het noorden.

Gisteren was eigenlijk een “shock to my system”. Ik liep nog kreupel van de shapeles van zondag met meer “squats” dan ik in maanden heb gedaan. Vroeger heette dat nog kniebuigingen. Als ik aan kniebuigingen denk, denk ik altijd aan mijn vader. In zijn jonge jaren was hij een heel goede schaatser. Zo is hij ooit kampioen van Zuid- Holland geweest, jawel. Zijn manier om te trainen voor schaatsen was door het maken van kniebuigingen. In die tijd, nog geen sportschool, gewoon op zijn kamer. Zo had hij voor de geplande elfstedentocht, ik meen in 1948, getraind door elke avond 1000 kniebuigingen te maken. In de trein naar Friesland werd toen pas op het het laatst omgeroepen dat die Elfstedentocht onverhoopt afgelast was.

Enfin, vandaag was de verzuring in de benen na een goede nachtrust  en Voltaren gel op de knieeen weer wat weggetrokken. Een stevig ontbijt en warme kleding, weer laagje op laagje, helpt ook.

Zo ingewikkeld als we gisteren Amersfoort inreden, zo vlot verlieten wij vanmorgen de stad aan de westkant, bij de rivier de Eem, een 18 km lange rivier, die wij tot Eemnes volgden. Het Eemland is al sinds het jaar 1000 ontgonnen, Het is nog steeds een zeer open en weidevogelrijk gebied (o.a. Kievit, scholekster, grutto). Vóór Eemnes nog over een doe-het-zelf pontje  moeten gaan. Zoiets verhoogd ook altijd het vakantiegevoel.

Na Eemnes het Gooise Natuurreservaat Mauvezand, Laren, Blaricum. In Blaricum hebben wij een kopje koffie gedronken en erna per abuis een kleine omweg gemaakt. In plaats van door de Blaricumer Heide zijn wij per ongeluk wat doorgefietst richting Huizen. Hierdoor fietsten wij richting Naarden over de “Naardense Straatweg” een lange, voorname weg met prachtige “kasten” van huizen; van het soort waar je zonder een beetje creatief met geld om te kunnen of willen gaan niet zo snel aan komt.

Naarden -Vesting is een prachtig oud vestingsstadje, bol van geschiedenis. Hier zijn wij met het oog op de lange route vóór ons alleen maar doorheen gereden. Is zeker goed voor een heel apart bezoek. De lunch hebben wij in Muiden gepakt, bij “Graaf Floris V” aan het sluisje. Een heerlijke zalmsalade en een club sandwich. Ook vandaag was de bui van de dag tijdens de lunch. Die ontsprongen wij dus mazzelenderwijs.

Na Muiden langs Diemen, het Diemerpark (het meest vervuilde stukje Nederland waar men in 2004 een waterdichte laag kunstklei en folie op een vuilstortplaats heeft gelegd). Nu hippen er haasjes rond. Een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal en we zagen weer onze haven van “Sail 2015”: het “Bovendiep”. Daarna weer een brug, over het buiten-IJ, waar je uitzicht op de Oranje Sluizen hebt.

Links van Durgerdam door “het Waterland” (bij mij bekend van “Broek in Waterland”, waar ik op een vaartocht met mijn vader en broers eens langs gevaren ben). Hier vind je pareltjes van buitenhuisjes, van de grootte zoals bij volkstuintjes, verscholen tussen de kragen van wit fluitekruid  en geel koolzaad langs een klein slootje waar je slechts met fluisterbootjes en kano’s kan komen.

Als laatste lange stuk gingen we langs de “Ilp” bij Ilpendam en langs het “Noordhollandskanaal” door de “Purmer”, één van de oudste polders van Nederland. Alhier hadden wij de wind pal in de rug en fietsten wij in de volle zon, de donkere wolken vóórblijvend (ik had op dit stuk voor de zekerheid de ondersteuning maar op “high” gezet.)

Het laatste stuk, de Westerweg naar en in Purmerend is echt prachtig. Mooie oude en opgeknapte hoeves met ineens een modern huis ertussen, gelardeerd met de meest uitbundige kleurenprachten van voorjaars-bermbloeiers. En overal waar je komt, een veelstemmig concert van allerhande vogeltjes.

Wát een lieflijk gebied in het voorjaar.

1. Yvonne Stolwerk:
    7 mei 2019
    Wat is Nederland toch mooi he! Geniet ervan!
  2. Antje Erbé:
    7 mei 2019
    Wat een heerlijke verhalen Happy. Zou met een zoet gevooisde stem eronder zo in het vroegere tv programma " ontdek je plekje kunnen. Krijg direct zin om ook op de fiets te stappen. Veel plezier samen met de verdere ontdekkingstochten.
  3. Carmen Sweerts:
    8 mei 2019
    Leuk om zo 'mee' te fietsen en wat fijn dat je die 75 km soepeltjes hebt gedaan!
  4. Helene straet laurey:
    8 mei 2019