Het land van Dik Trom; museum van de 20ste eeuw

8 mei 2019 - Enkhuizen, Nederland

PIn verband met de weersverwachting (fikse oostenwind, regen, niet al te warm) hebben wij vandaag volgens de kaasschaafmethode de route wat ingekort. De ANWB route wilde ons over de dijk richting Edam en Volendam sturen. Om niet als verzopen katten in Enkhuizen aan te komen had Paul een wat mildere route bedacht.

Een beetje méér het land in en we reden door “het land van Dik Trom” richting Hoorn. Door dorpjes als Middelie en Etersheim (In Etersheim woonde de geestelijk vader van Dik Trom, een onderwijzer, C. Joh. Kieviet genaamd). Prachtige dorpjes, een en al fluitekruid, boterbloemen en koolzaad langs de meanderende slootjes met lisdoddes. Prachtige boerentuinen afgewisseld met van die nette, oppassende tuintjes. Maar alles heel vriendelijk.

Ook het weer was toen nog vriendelijk, wel was het dreigend genoeg om op een gegeven moment de regenbroeken en - hoeden aan te trekken. Vlak voor Hoorn, we reden op de dijk, barstte de onheil los. Gelukkig bleven wij helemaal droog en warm dankzij onze uitstekende regenkleding.

In de haven van Hoorn is op het “Oostereiland” in de oude gevangenis een werkelijk alleraardigst museum gevestigd, het museum van de 20ste eeuw. Als je tijd hebt, moet je hier echt eens heengaan. Leuk voor jong en oud. Vooral voor oud want het is een feest van herkenning.

Er is een vaste tentoonstelling waarbij je allerlei kamers doorloopt, kamer van de 20-er, 30-er enz jaren. Je herkent je oma’s huis maar ook dat van je tienerjaren. In mijn geval de 70-er jaren.

Verder is er nu t/m 15 september een expositie “Floris, 50 jaar jeugdheld” over de befaamde gelijknamige tv serie uit 1968. Heel erg leuk gedaan. In het aangrenzende restaurant (ook gevestigd binnen de gevangenismuren) annex bioscoop heerlijk gelunched en ons daarna weer helemaal “in het gele en rode harnas” gehesen voor het tweede deel van de dag, de tocht naar Enkhuizen.

Nu regende het wel “katten en honden” maar we bleven droog en kwamen heelhuids in deze leuke stad aan. Aan de haven logeren wij in de “Port van Cleve”, een grappig en gezellig, beetje Fawlty  Towers -achtig hotel, met een heerlijke keuken.

Zometeen maar snel onder de wol, Ajax heeft helaas toch verloren en we moeten morgen om 8.45u op de pont richting Stavoren zitten.

1. Chris:
    9 mei 2019
    Jammer dat we niet in t land zijn anders hadden we jullie kunnen aanmoedigen vanuit Hoorn. Mooie fietstocht!
  2. Agnes:
    9 mei 2019
    Klinkt allemaal zo leuk hoe jij het schrijft! Dat museumpje vind ik geweldig, lekkere nostalgie! Genieten ook vandaag, wij hebben net weer een pittig lesje van Anita gehad!