Trotzdem nach Wintersport

11 mei 2018 - Lech, Oostenrijk

Dag 6, vrijdag 11 mei 2018

In het kader van de democratische vakantievoering mocht ieder van ons een dag indelen. Mijn dag, de vaardag, was dinsdag. Alhoewel wij er allemaal van genoten hebben gaat er voor Paul niets boven een tripje naar de bergen. En dan natuurlijk liefst met goed weer. Donderdag 10 mei was een regendag. Goed dat we toen in het slot en het Dornier-museum waren. 's Avonds, toen we op ons appartement op 900m boven zeeniveau aankwamen, kwamen we midden in een wolk terecht. Het was alsof je in verdunde melk rondreed. Voordeel was wel dat alle wolken die avond leegregenden.

Vrijdagochtend was het knisperend en kristalhelder. Lucht blauw, meer ook. De Alpen nog nooit zo helder zien liggen vanuit het balkon. Dit leverde natuurlijk weer levendige fotosessies op, met, zonder, plus, etc (tele) lenzen, smartphones.

We hebben de "Hochtanner Alpenstraße" bereden, eind bestemming Lech.

Vroeger, in tijden vóór airco (vooral in de zomer) werd ik altijd straal misselijk bij het berijden van bergweggetjes. In de tijden dat auto's vaak van die slappe veringen hadden, auto's die deinden, was het helemaal raak. Mijn vader had bijvoorbeeld een Opel Kapitän; goede herinneringen eraan, behalve als we kronkelweggetjes reden. VW kevers waren ook verschrikkelijk, er heerst daarin een soort vacuüm, handig als je te water raakt, maar meestal werd ik er misselijk van.

Paul heeft ooit eens van een collega die van zeezeilen houdt, maar die de zelfde neiging tot bewegingsziekte heeft als ik, het recept gekregen voor ruimteziektepillen die ook bij de NASA gebruikt werden. Els, de zeer gewaardeerde doktersassistente, heeft destijds stad en land voor mij afgebeld om een apotheek te vinden die die dingen wilde maken voor mij. De Havenapotheek in Leiden heeft zich toen bereid verklaard een doosje voor mij te fabriceren (tegenwoordig lukt het je echt niet meer om zomaar ergens "magistraalbereide" recepten te kunnen afhalen, maar in 2003 of zo iets kon dat na enig zoeken nog wel). Op de eerste de beste bergvakantie ze natuurlijk uitgeprobeerd. Ik zal je vertellen, ik  herinner mij er weinig van, zo sederend waren die krengen. Oef, wat had ik een moeite om mijn ogen open te houden tijdens die ritten.

Maar tegenwoordig, in mijn geliefde Toyota Yaris, hybride aangestuurd, dus geen geschakel meer, climate control en stugge veringen geen centje last meer. Het was een heel mooie rit. Onderweg word je getrakteerd op een prachtig scala van kleuren. Veel groen, licht- , mos-, donkergroen, wit (fluitekruid, sneeuw, een doodenkele wolk), geel (boterbloemen, paardenbloemen) rozerood (alpenrose), ook wat vuilwit (sneeuw met modder), blauw van de lucht. Ik moet dan altijd aan een bepaald borduurwerkje denken dat ik in mijn jeugd, ik was een jaar of elf,  maakte en wat overigens nooit afgekomen is. Geweldig vond ik het wel. Ik had heel veel kleuren zijde, allerhande tinten van lila/paars bedoeld voor de bergen ter beschikking waren. Ook in die tijd had ik kennelijk behoefte om het verstand op nul, blik op oneindig of op mijn borduurwerkje te hebben.

Bij de pass, op 1765 mtr, aangekomen hebben wij een wandeling gemaakt. Ik had niet mijn Prada's aan maar wel mijn witte gymschoenen. Maar de sneeuw was nog vrij hard dus ik gleed er meestal niet in weg. Lucht helderblauw, besneeuwde hellingen, klein bergmeertje, knisperfrisse lucht. Heerlijk.

Als mijn rechterknie ook gemaakt is (ik merk dat mijn geopereerde, linker knie, zoveel sterker is als de rechter), ik goede bergschoenen onder mijn voeten heb, wil ik best wel eens een goede bergwandeling maken in de toekomst.

1. Helene straet laurey:
    13 mei 2018
    genoten weer van jouw reisverslag dank
  2. T en J.:
    Lieve mensen, Happy,

Wat fantastisch om jullie belevenissen zo ahw mee te maken!
    Volop genieten is dat voor ons, maar zeker voor jullie!!
    Dank je wel!
  3. Gerard Walta:
    13 mei 2018
    Het is een genot om jouw ,jullie,reisverslagen te mogen lezen
    Het blijft genieten!!
    Goede terugreis !!
    Groetjes Gerard en Mien
  4. Nicoline:
    14 mei 2018
    Zo Floortje Dessing is weer heelhuids terug. Op naar het volgende lees-reisverslag.
    Kijk er nu al naar vooruit!
  5. Paul O.:
    14 mei 2018
    Bedankt weer voor je gezellige en informatieve verhalen. Altijd leuk om mee te kunnen lezen en kijken. 👌
  6. Happy Koops:
    15 mei 2018
    Lieve Mensen, wat gezellig dat jullie zo meereizen. Dank!