Kookles

16 oktober 2019 - Marrakesh, Marokko

Zoals al vele Marrakech bezoekende vrienden vóór ons hadden wij vandaag "kookles". Het begon om 11 uur, wij werden opgehaald door een chauffeur die ons naar een vrij grote riad bracht (uiteindelijk bleek dat circa een kwartier lopen van onze eigen riad ten zuidoosten te liggen. Mét ons waren er nog twee kookworkshopgasten, Emiel met zijn dochter Roos uit een andere riad. Onze kok was Mohammed, bijgenaamd "Chief Rockstar", een alleraardigste dertiger. Allereerst kregen wij een mierzoet welkomstdrankje waarna we samen met Mohammed de Kasbah Souk opgingen om boodschappen te doen. Kippepoten, zeeduivel, allerlei groenten, munt, peterselie en koriander werd ingeslagen. Bij elkaar kost dat een vijfde tot een tiende van de prijs die je ervoor in Nederland betaalt.

Daarna koksmuts en schort aan, mise en place maken, kip/vis/groenten schoonmaken en snijden. Voorgerecht bestond uit drie Marokkaanse salades (komkommer/tomaat; gefrituurde aubergine; tomaat/ paprika). Hoofdgerecht: kippenpoot met groenten en vis met aardappel/groente allebei gegaard in de tangine en toe sinaasappelschijfjes met dadels, walnoten en kaneel. De overige kruiden die je gebruikt zijn zout, peper, gemberpoeder, komijn, kurkuma en paprikapoeder. Je staat wel zo'n twee uur stil op je plek in een warme keuken met een op den duur warm hoofddeksel op.

Ik was al wat wiebelig door de autorit door de stad waarbij mijn stoel naar achteren wees. Na een tijdje moest ik echt eventjes buiten de benen strekken. Ik kreeg hetzelfde wat ik tijdens mijn co-schappen op de operatiekamer wel eens had als ik uren "aan de haken" moest hangen. Door het vele staan en mijn van nature al lage bloeddruk krijg ik dan "orthostase" klachten: het wordt licht in mijn hoofd en ik wordt wat pips om de neus. Thuis, tijdens het koken, sta ik geen uren achterelkaar maar loop vele malen heen en weer, dus dat gaat goedkomen.

Nadat alles uitgestald was op de keukentafel, foto's maken en om 15.30 aan de maaltijd. Was leuke en gezellige ervaring. .

Op dit moment, 19.15u, zitten wij nog uit te buiken op het dakterras.  De zon gaat onder, de kleuren van het dakterras, warm terracotta en de donkerblauw-met een zweem roze- lucht verkleuren de middag in de avond.

De schemerlamp gaat aanstonds weer uit.

1. Helene straet laurey:
    17 oktober 2019
    wat gaaaaf eerst de ingrediënten zelf kopen,maakt het plaatje compleet
  2. Marian:
    18 oktober 2019
    Fantastisch. Als jullie terug zijn, kan je iets lekker voor mee maken.😜😘
  3. Happy Koops:
    19 oktober 2019
    Ha, ja, zeker. En om te beginnen zal ik eens avocado🥑/orangesap🍊 maken. Enne ik moet mij een tajine aanschaffen
  4. Marian:
    19 oktober 2019