Happy's fiets

2 juli 2019 - Leiderdorp, Nederland

Al bijna twee weken is-ie in mijn bezit en ik heb er nog geen woordje over geblogd: mijn nieuwe, mooie, snelle boliede is afgeleverd. Een Koga E-nova. Ik had er nog nooit over gehoord, ik viel op de kleur. Rood. Natuurlijk is-ie rood. En hij rijdt echt heerlijk. Door het gemak waarmee je de kilometers wegtrapt wordt je actieradius zóveel groter. Even een borreltje bij Chazz halen, 30km heen 30km terug. De reis en het doel zijn aan elkaar gewaagd en verhogen vice versa elkanders plezier.

Het zadel is superzacht en toch kek, de schakeling in de versnellingen zo licht als een veertje. Hij is voor een e-bike überhaupt wel licht door het prachtige materiaal en het slimme design. Waar ik ook zo van kan genieten zijn de lederen stuurhandvatten. Bij een huurfiets kunnen de handvatten gewoon stinken. Handen zijn vaak het viest van allemaal, dus handvatten kunnen ook behoorlijk vies zijn. Na een tochtje op een huurfiets wil ik altijd direct mijn handen wassen.

Als ik nu op mijn eigen fiets zit heb ik niet de neiging om voortdurend mijn handen te wassen. Sterker nog, ik ruik soms eventjes tussendoor aan mijn handen. De ruiken dan zo lekker naar schoon leer. Dat ik schoon leer zo lekker vind ruiken stamt nog uit mijn vroege jeugd. Als wij vanuit Arabië in Nederland op vakantie waren logeerden wij in "Het Wapen van Voorschoten" in Voorschoten (waar mijn oma woonde). Naast het "Wapen" had je een tassen en portemonnaie winkel en daar rook het ook altijd zo heerlijk naar leer. Eerste geuren nestelen zich in je brein. Als je die geur weer ruikt én er zit een goede herinnering aan vast kan je er gewoon een beetje blij van worden.

Natuurlijk moeten er ook visites met de fiets afgelegd worden. Dat is nog wel een gek dingetje. Als je zoals ik al 25 jaar je visites met de auto aflegt, dokterstas achterin, auto op de bekende parkeerplaats, dak boven je hoofd, klimaat beheersing aan, heb je een beetje een vastgeroeste routine ontwikkeld. Ineens moet ik nu mijn dokters "gear" in iets anders dan in mijn bekende dokterstas met de bekende indeling doen (die dokterstas is wat te groot voor mijn bagagedrager). Dus is het een rugtas geworden. Wel licht maar toch ook wel weer warm zo achterop je rug, zeker met dit weer. Fiets in en uit fietsenstalling. Waar zal ik hem zetten? Er mag natuurlijk geen andere fiets tegen aan vallen. Extra slot mee, afneembaar fietscomputertje er opdoen als je gaat fietsen en er weer afhalen als je ergens binnenkomt, accu voldoende opgeladen?

Belachelijk, maar de schrik kan mij gewoon om het hart slaan als ik nog maar weinig in de batterij heb. Een spoedvisite in Leiden of Zoeterwoude- Dorp met lege accu en dus nul ondersteuning met je toch zware e-bike is dan niet waar op je zit te wachten. Maar enfin, gelukkig herkende mijn collega de opstartproblemen met "de fiets als vervoermiddel" tijdens het werk en kon zij mij erin geruststellen dat er snel een nieuwe routine zal ontstaan.

In ieder geval kan ik hem zo terugvinden; ik heb nog geen andere rood -met- een- beetje -zwarte fietsen gezien in Leiderdorp. Dus mensen, als je iemand ziet fietsen op zo'n fiets en ik ben het niet, svp onmiddellijk de politie bellen.

1. Walter Schrader:
    2 juli 2019
    Goed stimulerend verhaal nu iedereen me inhaalt. Waar is de foto van de nieuwe liefde??
  2. Marian:
    3 juli 2019
    Inderdaad je hebt een mooie fiets. Veel plezier en maak je veel kilometers.
    Dat ga ik zeker doen.
    Veel besos
  3. Paul O.:
    3 juli 2019
    Daar ga je dus heel veel plezier van beleven. Voor ritjes waar je vroeger de auto voor pakt, neem je nu de fiets, is ook mijn eigen ervaring... en mocht het misgaan door een (bijna) lege accu... de auto kan ook altijd nog.
  4. Peter Van:
    3 juli 2019
    Mooi verhaal, ben ook benieuwd hoe die eruit ziet. Verwacht vrijdag een " rondleiding" .