Dokterskapje in "The Twilight Zone"

16 januari 2021 - Leiderdorp, Nederland

In mijn jonge jeugdjaren (jaren zestig) in Saoedie Arabie was er een tv serie genaamd "The Twilight Zone". Elke aflevering was een op zichzelf staand verhaal uit sciencefiction- en of fantasygenre, vaak met een onverwacht, vreemd en beangstigend einde. Dikwijls was er een morele boodschap in verweven. Natuurlijk in zwart-wit kleuren in die tijd. Geboeid was ik, toen al in bezit van een ruime verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid naar het bovennatuurlijke. De vijfde dimensie zo u wilt.

Jaren later bekeek ik de 6 seizoenen van de Netflix serie "Black Mirror" , op de bank in Leiderdorp. Vooral "Nosedive" uit 2016 staat mij bij. Het gaat over een wereld waar een ieders socio- economische status afhangt van de voortdurende rating op social media die je van andere mensen via je smartphone krijgt of aan anderen geeft. Er ontstaat een parallel universum, een van de eigen werkelijkheid onafhankelijk bestaande andere werkelijkheid.

Heden ten dage heb ik geen tv series meer nodig om mij af en toe in een parallel universum te wanen. De wereldwijde corona-crisis met zijn lockdowns en avondklokken zouden rechtstreeks uit zo'n Twilight Zone verhaal kunnen komen. Het lijkt af en toe alsof je "in de film zit". Die parallelle werelden zijn eigelijk opgebouwd uit allerlei bubbels en tunnelvisies naast elkaar. Met de persconferentie zei Mark Rutte "met de komst van de vaccinaties is er licht aan het einde van de tunnel". Maar de tunnel zou weleens heel lang kunnen zijn. En intussen wordt de werkelijkheid naast de tunnel onderworpen aan een buitenproportioneel regime. Hoezo tunnelvisie?

Bij diezelfde persconferentie uitten Rutte en de Jonge op diverse manieren hun "ernstige zorgen". Ik heb zelfs een keer horen roepen dat men "als de dood" is voor de mutaties van het virus. Angst is één van de naarste emoties. Het kan je helemaal lamleggen. Zoals een konijn die in de koplampen van een auto bewegingsloos  van angst de lampen in blijft staren. Schuldgevoel is ook zo'n verschrikkelijke emotie. Niet voor niets wordt Jezus als de "Verlosser" gezien omdat hij de schuld van de mensheid op zich nam. Schuldgevoel en angst versterken elkaar, net als "pijn" dat doet. De enig manier om je eigen schuldgevoel te verlichten, is de schuld naar de andere(n) toe te schuiven. Bij voorbeeld: het is de schuld van de jongeren die geen afstand willen houden dat de druk op de zorg zo hoog ligt. Vooral niet: het is de schuld van de overheid, met de afschaling van zorgbedden en sluiting van ziekenhuizen in het verleden  dat de zorg zo klem zit.

Ook het "vechten" om de vaccins die nu ontstaan is zorgt voor verdeeldheid onder de mensen. Bizar vind ik dat, al die "bubbels" die lobbyen en strijden om voorrang. Het negeren van het advies van Gezondheidsraad om éérst diegenen te vaccineren die de grootste kans hebben om gebruik te moeten maken van diezelfde zorg is wat mij betreft één van de gemiste kansen om sneller een eind te helpen maken aan deze crisis.

Afgelopen week had ik even tijd om in Leiden een patiënt op te zoeken die hersteld was van corona maar nog in afwachting van andere behuizing op de corona afdeling van een verpleeghuis lag. Je komt dan ook weer een beetje in de film. In de hal de typische uitstraling van de jaren zeventig; een grote balie met "Toren C" kwaliteiten wordt bemenst door een lieve receptioniste die nadat je je gemeld heb uitgebreid met de afdeling in conclaaf gaat, maar je daarna allervriendelijkst meeneemt naar grote houten deuren waarachter zich de covid afdeling bevindt. In de verkleedruimte helpt ze je in het beschermende pak en wijst je op een doosje met chirurgische maskertjes. Diezelfde die je bij bv de drogist kan kopen. Géén "FFP2" masker zoals op de covid afdelingen in het ziekenhuis en op de corona spoedpost gedragen worden.  Ivm mijn wat kleine kaak kiert zo'n chirurgisch masker bij mij nogal. Het geeft voldoende bescherming naar de ander toe maar biedt geen bescherming voor jezelf op de viruspartikels die meeliften op de aerosolen.

Enfin, ik was er niet lang en bovendien had de patiënt waar ik op bezoek ging geen covid meer. Maar voor de dames en heren zorgverleners in het huis die de hele dag covidpatiënten verplegen in een niet optimaal met overdruk geventileerde ruimte vormt het toch een onnodig risico. Een pakje FFP2 maskers (tegenwoordig geen gebrek meer aan in Nederland) is vast voordeliger dan een PCR test. Maar ja, het wordt uit twee verschillende potjes betaald, dus over dit laatste argument worden de schouders opgehaald.

In de parallele wereld wordt nu geacteerd op het aantal positieve PCR testen ipv op het aantal patiënten in de ziekenhuizen en IC's zoals tijdens de eerste golf. Daarvan hangen nu lockdowns en zelfs eventuele avondklokken af. En die nieuwe varianten moeten veel angst oproepen. In de wereld van mijn populatie/praktijk zijn gelukkig nog geen mensen op de IC's opgenomen geweest, noch aan Covid overleden. Wel heb ik veel patiënten op het spreekuur die negatieve effecten van de lockdowns ervaren: stress, "coronakilo's", problemen met (thuis)werk, kinderopvang, spanningen in het gezin en ja, ook de uitgestelde zorgvraag. De zogenaamde "collateral damage".

Maar zijn er dan geen zaken meer die goed gaan? Jawel hoor, die zijn er zeker. Ik ontmoet steeds meer mensen die hun leefstijl onder de loep nemen. Er wordt gestopt met roken, gezonder gegeten, afgevallen, gesport, gefietst. Er wordt wat afgewandeld.

Kortom aan de weerbaarheid, veerkracht en immuniteit wordt hard gewerkt. En dat is positief.

1. Yvette Kusters:
    16 januari 2021
    Weer heel raak geschreven!
  2. Anita:
    17 januari 2021
    helemaal mee eens.
  7. Pia Lappee:
    17 januari 2021
    Goede uiteenzetting Happy. Mee eens.
  8. Rob Jansen:
    Heerlijk stuk Happy!
    Ik zie het zo voor me "In de hal de typische uitstraling van de jaren zeventig; een grote balie met "Toren C" kwaliteiten....".
    Om maar niet te denken aan de penetrante rondhangende geur die zelfs door je maskertje heendringt :)
  9. Happy Koops:
    18 januari 2021
    Haha Rob, ja alle zintuigen worden geprikkeld!
  10. Marian:
    goed verhaal.
    besos
  11. Antje Erbé:
    18 januari 2021
    Mooi verhaal Happy. En straks krijgen we ook weer sociale ratings aande hand van wel of niet gevaccineerd zijn en misschien wel met welk vaccin.
  12. Happy Koops:
    19 januari 2021
    Haha, Ant, ja makkelijk bij de irisscan op Schiphol of bij bezoek aan een festival