Dokterskapje in het "nieuwe normaal"(?)

1 december 2020 - Leiderdorp, Nederland

Ach, wat was dat magistraal. De toespraak van onze koning, 4 mei 2020, bij het Nationaal Monument op een verder vrijwel verlaten Dam in Amsterdam,  voor het oog van miljoenen tv -kijkers. 75 jaar "na dato".

"Niet normaal maken wat niet normaal is" zei hij. "En onze vrije, democratische rechtsstaat koesteren en verdedigen. Want alleen die biedt bescherming tegen willekeur en waanzin".

Was er in die speech van de Koning toen een dubbele boodschap verborgen? Wie zal het zeggen.

Op mij maakte die speech een diepe indruk. De democratie, wat is er een groter goed dan vrijheid? Ik heb mij altijd vrij gevoeld in Nederland.

Als kind (ik woonde van mijn vierde tot mijn twaalfde levensjaar in Saoedie Arabië) ervoer ik "van de zijlijn" wat censuur is. In die tijd was alles wat met "Israel" te maken had gecensureerd. Op de wereldbol die wij gekocht hadden in een boekhandel in Jeddah was Israel weggekrast. Uit de "Newsweek" of "Time" die mijn ouders in diezelfde boekhandel kochten waren met enige  regelmaat bladzijden uitgescheurd die over zaken gingen die de Arabische overheid onwelgevallig waren. In tekenfilmpjes op tv van Donald Duck, Minnie en Mickey Mouse waren de zoenscones tussen Minnie en Mickey weggeknipt. Vrouwen verborgen achter lagen zwarte tule en meters achter hun echtgenoot aanlopend.

Wat een weldaad daartegenover was Nederland in de zeventiger jaren. Alles kon gezegd worden. Geen censuur. Vrijheid. Democratie.

Zo voelt het heden ten dagen, anno de "anderhalve meter samenleving" / "testsamenleving"  in deze "coronatijd" niet helemaal meer voor mij. En voor velen met mij. In de naam van "de pandemie" worden ons zeer veel restricties opgelegd. En wat eerder, in voorjaar 2020 een verschrikkelijk "Ebola-achtig" virus, een "groep A virus" leek te zijn kan nog steeds wel een zeer heftig virus zijn maar heeft niet meer de "Infection Fatality Rate" (IFR) die het aanvankelijk leek te hebben. En behoort dan ook mijns insziens niet meer in de groep A infectieziekten volgens de definitie van de WHO.

Oftewel, de maatregelen zijn volgens mij buitenproportioneel. Bovendien wordt de wetenschap of bewijskracht achter de maatregelen niet eenduidig gedragen door de adviseurs (OMT) van de regering. Als je daar je vraagtekens bij plaatst wordt je al snel in de complotdenkers of virus- ontkennershoek geplaatst. Ik voel mij tot beide predikaten niet aangesproken.

En dan ineens is er de mondkapjesplicht. Nou ja, ineens. Er is goed op voorgesorteerd middels bv de "spoedwet".

Ik heb niets tegen goed werkende medische mondkapjes. Ik bewaar er zelfs heel goede herinneringen aan. Begin negentiger jaren was ik arts assistent in een klein regionaal ziekenhuis. Daar hielp ik vaak mee op de operatiekamer. Heerlijk vond ik dat. Heelkunde is een prachtig vak. Opereren vond ik geweldig. En af en toe werd er, als alles goed liep, natuurlijk ook een beetje, verdekt opgesteld, achter de mondkapjes geflirt.

Ik heb alweer een tijdje op mijn werk een "medisch" mondkapje op. Om anderen te beschermen tegen mijn eventuele bacillen. Niet om zelf fitter te worden. Dat ben ik zonder mondkapje méer. En ik draag het ook braaf in alle openbare binnenruimtes.

Enfin, reizen zit er voorlopig zeker niet in.

"Doktersknietje" is alweer een jaar geleden naar volle tevredenheid afgesloten. Mijn reisverhalen zullen voorlopig "Dokterskapje" heten.

1. Susu:
    2 december 2020
    Fun to read your stories as always. The virus is much worse now than all summer. I think in Jeff's hospital, there are over 50 healthcare workers that are positive. We Americans don't follow the rules too well :(
  2. Happy Koops:
    3 december 2020
    Well Susu, there's probably also more besides the rules. Bad ventilation. The season. Bad to hear there are so many positively tested. Are the people very ill?