Dag 21. Oxycodon

3 februari 2019 - Leiderdorp, Nederland

Je kan geen krant openslaan, geen journaal meer horen, zonder dat je iets over oxycodon ziet/hoort.

Oxycodon, wat ik nu alleen nog voor de nacht gebruik, wat ik bij de vorige totale knie prothese ook gebruikt heb; waar ik de vorige keer vlekkeloos "vanaf" kwam, waar ik ook dit keer weer vlekkeloos vanaf zal komen.

Het is waar, "we" schrijven oxycodon veel meer voor dan vroeger. Bv bij een rug- of nekhernia waar je in de "oudheid" een ligkuur voor kreeg; waarvoor je later, in afwachting van je operatie diclofenac/paracetamol/diazepam voor kreeg en waarvoor je heden ten dage vaak oxycodon voor krijgt voorgeschreven (waarna heel vaak geen OK meer hoeft te volgen).

Oxycodon is een sterk opioid net als morfine dat is. Voorbeeld van zwak opioid is codeïne, vaak nog gebruikt om hoestprikkel te dempen. Tramadol zit tussen codeïne en morfine in. Oxycodon is een sterk werkende pijnstiller, sterker dan tramadol en veel sterker dan codeïne. Toch heeft het in de regel niet méér bijwerkingen als je het in de therapeutische range gebruikt. Ook wordt het vaak beter verdragen dan tramadol en heeft niet méér interacties.

Ook ouderen krijgen vaker oxycodon, vaak wel in lage dosering. Dit omdat "NSAID's" (bv pijnstillers als Ibuprofen ed) ivm slechte nierfunctie, hoge bloeddruk en maagbezwaren (zeker als er ook bloedverdunners gebruikt worden) vaak gecontraindiceerd zijn bij ouderen.

Het verslavende effect zit hem vooral in de snelle pijnstilling, niet in de euforie die je ervan zou hebben. Van mijn eigen endorfines (na bv spinnen) ervaar ik meer stemmingsverbetering dan van oxycodon.

Begrijp mij goed, ik wil het spul niet verheerlijken, maar de grote angst ervoor is misschien ook wat overdreven. Bij het ziekenhuis merk je ook een beetje de angst om als "narco" ziekenhuis te boek te gaan. In 2015 kreeg ik nog een (klein) receptje van oxycodon mee na mijn operatie. Nu krijg je dat alleen mee als je "VAS" pijnscore bij ontslag hoog genoeg is. Maar geloof me, je doet in de eerste anderhalve dag na je OK in het ziekenhuis veel minder dan de tweede dag, thuis, en dientengevolge is de "VAS" thuis altijd hoger.

Je hebt met zo'n operatie eigenlijk een groot gecontroleerd trauma ondergaan met fractuur in je bovenbeen, fractuur in je tibiaplateau, openmaken van gewrichtskapsel etc. etc. Dit is gewoon erg pijnlijk. Ik ben misschien een beetje een watje, maar ik slaap graag goed.

Ik vond het opmerkelijk dat er gisteren zo'n groot deel van het 20u journaal aan gewijd was met een zorgelijke Bruno Bruins (zou hij al een knieprothese hebben?). Terwijl ik over de ook zeer zorgelijke gang van zaken rondom de vervuiling van het bloeddrukmiddel "valsartan" veel minder informatie op de media heb gezien en geen zorgelijke Bruno Bruins. Of misschien heb ik het gemist.

Voor wie de ophef rondom valsartan in de media ook gemist heeft bovenaan de link naar het artikel wat hierover gisteren in de NRC stond.

1. Astrid:
    3 februari 2019
    Ik gebruik Valsartan 80mg / 12.5 mg hydrochloorthiazide al 11 jaar. Het zou mijn leven met 20 jaar verlengen zei de cardioloog destijds. Afgelopen jaar heeft mijn apotheek niet gevraagd of ik medicijnen wilde inleveren, zij hadden het advies van inspectie opgevolgd, bij navraag. Nu afgelopen december weer schrik. Ik kan niet geloven dat de pillenindustrie en apothekers zo met mijn gezondheid om kunnen gaan. Mijn dochter vroeg me afgelopen vrijdag mam welk rvg nr heb je en wel charge nummer ? 102399 en charge nummer 0009394. Na de bril van mijn man opgezet te hebben kon ik eindelijk de nummers lezen. Kankerverwekkend dus. Misschien door twee verschillende stoffen. Nog niets van de apotheek gehoord. Maandag naar de huisarts. Ik denk nu zelfs dat de medicatie placebo' s zijn, ik houd zoveel vocht vast.
  2. Heleen F.:
    3 februari 2019
    Dank je wel Happy. Weer wat geleerd. Ik heb patiënten die Oxycodon/norm slikken en Valsartanslikkers bij de hartrevalidatie. Goed om hier wat meer van te weten.
  3. Helene straet laurey:
    3 februari 2019
    leerzaam ,idd ik werd echt een beetje gek van alle nieuws over gangbare medicatie ,valsartan hoorde daar niet bij ,maar pcm ! ibuprofen en soms oxycodon dankzij jouw schrijven nu weer zorgeloos pcm slikken Wordt de beweging in de knie al wat soepeler zo zonder hechtingen ? hoop het voor je ! dag-dag
  4. Happy Koops:
    4 februari 2019
    Ja, er is weer vooruitgang geboekt!
  5. Huub van Haasteren:
    4 februari 2019
    Helemaal mee eens Happy, er zal een kern van waarheid inzitten, maar de oxycodon-hysterie doet mij terugdenken aan de hysterie rondom de mexicaanse griep...
  6. Happy Koops:
    4 februari 2019
    Het is in ieder geval een mooie afleiding van de “valsartan- crisis”