"Bloedend hart"

13 december 2020 - Leiden, Nederland

Dinsdag 8 december liep ik op mijn vrije dag 's middags door Leiden. Het was van dat knisperende winterweer: droog, praktisch windstil, lichtblauwe lucht en bleekgele zon. Door laagstaande zon effect van veel contrast en helderheid. De zon bescheen de monumentale gebouwen, de Hooglandsche Kerk, het Stadhuis. Mooie lange schaduwen op de pleinen.

Leiden, de mij zo geliefde stad. De stad waar ik vanuit Voorschoten naar de middelbare school ging, de stad waar ik studeerde en jaren gewoond heb. Die stad waar ik nog regelmatig kom en in de zomer soms bijna wekelijks door de singels vaar op weg naar de markt.

Ik liep door die stad en mijn hart bloedde. Mijn hart bloedde omdat het zo steriel leek. Zelfs buiten had men de mondkapjes op. Uiteraard alle caféetjes en terrasjes leeg en donker. Her en der had men er nog wel lichtjes en kerstversiering opgehangen, dat dan weer wel. Diverse kleine winkeltjes deden aan opheffingsuitverkoop. Zelfs het leuke kledingwinkeltje in de buurt van de Burcht waar ik al meer dan dertig jaar af en toe kom. Mijn hart bloedde omdat ik in deze leuke universiteitsstad haast geen student zag lopen.

Al lang geen draaiorgels meer gezien, zo weinig straatmuzikanten. Natuurlijk geen toeristen. Een vluchteling met lege ogen voor "Annies' verjaardag". Niemand die nog cash geld bij zich heeft voor hem.

Zoals mijn neef in Amsterdam schreef "de ziel is uit de stad". En dan is er nog geeneens een "echte" lockdown.  Op dit moment is er een extra Catshuisoverleg gaande. Men zint er op nieuwe maatregelen omdat de "cijfers" maar oplopen. Ze lopen maar op, ondanks een spoedwet die vanaf 1 december mondkapjes verplicht kan stellen in openbare ruimtes. Ondanks dat de cafés en restaurants alweer weken gesloten zijn.

Wat zal het worden, winkels dicht, musea, bioscopen dicht, avondklok?

En zal dat alles helpen?? Niet heel waarschijnlijk. En niet voor lang. Eén van de belangrijkste gegevens zal men er niet mee kunnen ombuigen: de "R" is in de maand. Hoe toepasselijk, de "R" in de maand. Het is koud maar niet met vrieskou. Luchtvochtigheid en temperaturen zoals maart j.l. Volgens Maurice de Hond is dat één van de belangrijkste redenen van oplopen besmettingscijfers. Iedereen zit binnen en het binnenklimaat is over het algemeen te droog volgens hem. Aerosols kunnen in droge lucht langer blijven hangen, zeker als er weinig luchtbeweging (ventilatie) is.

Zijn pleidooi in het voorjaar om de tijd tot de tweede golf goed te gebruiken en ventilatie massaal te verbeteren in openbare ruimtes, scholen en verpleeghuizen, vond helaas geen gehoor bij de overheid. Het OMT heeft wel, het lijkt een beetje schoorvoetend, een opmerking over ventilatie geplaatst. Als gebouwen aan het bouwbesluit van 2012 voldoen is het oké. Veel scholen en verpleeghuizen zijn van vóór 2012. Bij de "weeksluitingen" op het schooltje van mijn kinderen stond ik ook toen al graag bij een open deur. Man, man wat een gebrek aan ventilatie was ook daar.

In plaats van IC bedden proberen op te schalen is er weer afgeschaald in de ziekenhuizen. Het in het voorjaar opgetuigde "Covid" Ziekenhuis in de Ahoy staat leeg te verpieteren.

Wel ervaar ik opschaling van verpleeghuisunits voor covidpatienten in Leiden. Er zijn veel positief geteste patiënten, maar steeds minder écht zieke mensen. Althans in Leiderdorp. Mogelijk is de groepsimmuniteit aan het toenemen en/of het virus wat minder virulent aan het worden.

Een doekje voor mijn bloedend hart.

1. Agnes Bosse:
    13 december 2020
    Jaaaa, het duurt veel te lang, je hebt helemaal gelijk
  2. Huub van Haasteren:
    14 december 2020
    Ben jij ook zo'n fan van "de Dijk"?

"Ik zie niks en ik hoor niks
    Mijn hoofd zit vol met smart
    Ik voel alleen het bloeden
    Het bloeden van mijn hart..."

En dan hebben ze ook nog een nummer dat heet "Niemand in de stad"...
  3. Happy Koops:
    17 december 2020
    Ha Huub, dank voor de tip. “Niemand in de stad”...raak!
  4. Carmen Sweerts:
    Prachtig stukje, Happy, complimenten
  5. Happy Koops:
    Dankjewel, Carmen
  6. Marian:
    18 december 2020
    Heel mooi stukje. Het is alles waar wat je geschreven hebt. Ik ben zat. Het duurt veel te lang.
    Besos,
    Marian