Zomervakantie 2018 "Telesto" dag 10- Zon, Zee, Zand, Zout

16 juli 2018 - Ouddorp, Nederland

Zon, Zee, Zand, Zout

Nou, dat was dus een fluitje van een cent. Het bleek condenswater te zijn en een vies filter. De monteur kwam lekker op tijd, schroefde de salontafel van de houten vloer en dook in het binnenste van het schip. Aldaar 2 buisjes waar hij filters in kon vervangen en het (zwaardere, dus onderin) water kon aftappen. Hierna alles op orde. Nu snappen we ook weer waarom we ons sloepje altijd moeten aftanken, waar diesel zit en dus geen lucht zit, kan ook geen condens komen.

Daarna bedenken wat we met de rest van de dag zouden doen. Van hieruit naar de Biesbosch varen zou de hele dag jakkeren betekenen. De meerderheid (en ik ook in mijn hart niet) had hier geen zin in. Dus deze vakantie dan maar geen Biesbosch. Enfin, die loopt niet weg. Het grootst en ook het leukste deel van de Biesbosch moet je toch óf per fluisterboot óf per kano, in ieder geval in een weinig herrie makend vaartuig maken. Dus het wordt het Grevelingenmeer nog beter verkennen. Een ook Nathans' Robinson Crusoe eilandje.

Ok, die Noordzee voor vandaag dan maar. Het zou toch wat zijn om daar niet eventjes heen te gaan nu we zo dichtbij waren. Je kan hier van alles doen, "blokarten" (nooit van gehoord), suppen, bodyboarden, kitesurfen enz enz. Maar er was weinig wind en hier ook weinig golven te bespeuren. En bovendien hadden de jongens voornamelijk zin in zwemmen. Prima, voorhanden, makkelijk en goedkoop. De wandeling naar het strand duurt circa een kwartier, over de Brouwersdam, over een bruggetje over de weg, met overigens een prachtig fietspad, waarschijnlijk helemaal over de dam heen. Dan een parkeerterrein (op zondag behoorlijk vol), enkele strand etablissementen en een heel breed (enkele honderden meters) strand.

Tegen de tijd dat je bij de kustlijn bent gearriveerd, heb je wel zin in een duik. Dat duiken is overigens ook relatief, want het duurt ook weer honderden meters voor je er niet meer kan staan. Wel lekker warm water, oogt schoon, enkele kwalletjes. Vervolgens voor het eerst in honderd jaar weer eens echt, op een handdoek, op de kuilen zodat je rug helemaal hol of helemaal bol komt te staan, gelegen op het strand. Ook een paar keer gewenteld. Zelfs de jongens wentelden mee. Om een uur of 4 liep het strand ineens leeg en de strandtenten vol. Ook wij begaven ons een strandtent op. Druk-druk-druk. Voornamelijk jongeren en echt ouderen; nog niet zo heel oud zoals wij zag je weinig, nou ja eventjes dan. Een wat zinloos tafeltje bij de doorgang naar de bar en vlakbij een speaker gevonden waar we na 1 minuut al besloten dat we "thuis" in de koelkast ook lekkere hapjes en drankjes hadden.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, nietwaar? Over dit laatste thema heb ik trouwens net een boek gelezen: "Overspel", van Tatjana de Rosnay (die van "Haar naam was Sarah"). Geweldig, wat kan die meid schrijven, leest als een trein. Weer ouderwets de tijd hebben én nemen om een boek te lezen. Helemaal in het verhaal opgezogen worden. Binnenkort in de Buurtbieb, aanbevolen!

We hadden besloten dat we vanaf het strand direct langs de supermarkt zouden gaan, het lag immers op de route. Enfin, na een ommelandse reis dwars door alle wijken in het vakantiepark door troffen wij een alweer, merkwaardig rustige en leeggeroofde supermarkt aan.

Inmiddels waren we bij thuiskomst natuurlijk weer warm, zanderig en kleverig van het zout. Reden voor een nieuwe duik, vanaf de boot. Hier wel een echte duik. Het is hier 5 meter diep. Dus buitengewoon verfrissend. Het water is hier lichtgezout (klinkt aantrekkelijker dan "brak") en het geeft de sensatie van Physiomer strong jet in je neus tijdens een duik.

Pas na zwemmen en afdouchen op het zwemplateautje kwamen we erachter waarom het toch zo rustig was. De voetbalfinale was al een hele helft lang aan de gang.

Dus versnaperingen gepakt en via Nathans laptop op het dek de tweede helft bekeken.

Na de voetbal gegeten, spaghetti; opgeruimd en wat afleveringen Brooklyn nine/nine gezien.

1. Marian:
    16 juli 2018
    De jongens hadden gelijk. Met zo een weer natuurlijk willen ze zwemmen.wie niet? Mooie regenboogje.
  2. Peter Van:
    16 juli 2018
    Weer heerlijk genoten van je verhaal, "de avonturen van de Ooievaars" zijn weer zalig om te lezen.
  3. Paul O.:
    17 juli 2018
    Wellicht dat het bij jullie op groot water wat harder waait dan hier in het westen. Gisteren iets van jullie beleving meegekregen vanuit een sloepje via de Does, Kaag en Brasem. Zelfs met de wind mee was het (te) erg warm. Met dit soort zomers is het goed toeven aan het water en niet alleen in Zeeland blijkt wel. Ik zou daar lekker blijven tot dat de herfst invalt als ik jullie was. En elke ochtend zo'n frisse duik in het zilte Zeeuwse water!