Zomervakantie 2018 "Horsefight" dag 6 - Captain overboard

12 juli 2018 - Kortgene, Nederland

Captain Overboard

Wouw, dat deed het zeemanshart sneller kloppen gisteren. Wát een zeildag! We vertrokken rond 12 uur. Het doel van de tocht was om naar Kamperland te gaan, iets ten zuidwesten van "Neeltje Jans" .

Neeltje Jans was vroeger een werkeiland en is onderdeel van de Oosterscheldekering gelegen tussen Schouwen (bv Zierikzee) en Noord-beveland (bv Kamperland). Vanaf dit werkeiland zijn de werkzaamheden voor het creëren van de  "Stormvloedkering", onderdeel van de Deltawerken, destijds gecoördineerd.  De naam "Neeltje Jans" komt van een schip wat ooit op deze zandplaat vastliep.

Na gereedkomen van de stormvloedkering in 1986 hebben Natuurmonumenten en Het Zeeuwse Landschap het eiland opgekocht en omgevormd tot een natuurgebied, het werd een onderdeel van Nationaal Park Oosterschelde. Wie onze nieuwjaarskaart van 2007 gezien heeft: die foto is op Neeltje Jans gemaakt. ook toen al waren wij door Zeeland en haar Deltawerken geïntrigeerd. In 2015 eindigde de tweede etappe van de Tour de France op Neeltje Jans.

Enfin, ons doel was deze keer niet Neeltje Jans bezoeken maar een nachtje verblijven op "Roompot Marina", een jachthaven vlak onder de Oosterscheldedam (via een sluis aan de noodoostzijde van deze dam zou je de Noordzee opkunnen als je dat wil).

Om Roompot Marina vanuit Kortgene te bereiken moet je het Veerse Meer oostwaarts bevaren, dan via de Zandkreeksluis de Oosterschelde op. Die passeerden wij om 13u. Hier hesen wij de zeilen. Het eerste deel noordwaarts richting Zierikzee (de plaats waar de ophaalbrug van de Zeelandbrug gelokaliseerd is). Deze rakken tegenwind (scherp "aan" de wind) en getij tegen dus vaak overstag en al zigzaggend  naar het noorden opwerkend. Paul had voor ogen de brug van 15u te kunnen nemen. De Zeelandbrug gaat elk halfuur gedurende zo'n 7 minuten open.

Dit gaf hem en de boot vleugels. Dit gaf tevens zijn pet waarop de toepasselijke naam "Captain" geschreven staat (die had ik twee jaar terug in Veere gekocht) vleugels, dus die is overboord gewaaid en doet helaas nu mee aan de vervuiling van de Zeeuwse Wateren.

Gelukkig had Nathan op tijd door dat we in onze drift om zo snel mogelijk bij de bewegende brug te komen ons af en toe in gevaarlijk ondiep (2 meter) water aan het begeven waren. Na enig heen en weer gediscussieer met de nu petloze kapitein viel gelukkig de beslissing de juiste vaargeul te volgen. En zo konden we de brug van 15.25u veilig en varend nemen.

Die Nathan, die heeft er wel kijk op, hoor. Eén zaterdag zeilles in een "Valk" plus zijn gezonde verstand maken dat hij met veel inzicht navigeert, oplet, zeilen bedient en koersen aangeeft. Dat viel al op tijdens een boottocht die wij met een motorboot vele jaren geleden maakten. Toen waren we hoogzomers, waarschijnlijk was het bouwvakvakantie, een keer in een sluis. Het was er druk, rommelig, winderig, veel vrachtverkeer om ons heen en we dreigden met onze boeg tegen de sluismuur te slaan. Nathan, die toen nog zo'n jaar of negen was, zag het aankomen en sprong op de boegschroef af. Met één beheerst tikje aan de boegschroef wist hij toen het gevaar af te wenden.

Na de Zeelandbrug gepasseerd te zijn moesten wij meer westwaarts. Hierdoor konden wij in praktisch één streep naar "Roompot Marina" zeilen. Geweldig, ondanks of misschien wel dankzij 1 rift in het zeil voeren wij met 9.2 knopen (17 km/u) en schudden wij al onze medezeilers van ons af. Het is dan ook een geweldig schip.

Zo, na het ontbijt (ik krijg hier op het water altijd ontbijt op bed, wat een verwend nest ben ik toch) zijn wij van plan weer naar Kortgene te koersen. De boot moet morgen ontruimd zijn en afgeleverd worden omdat de eigenaar er zelf mee op vakantie gaat.

Vrijdagmiddag volgt dan deel twee van "Zomervakantie 2018". Wij hebben, ook via Waterfront Yachtcharter", een andere boot gehuurd voor een week. Dit keer weer een motorboot, een Linssen 40.9 die de intrigerende naam "Telesto" voert. Meest voor de hand liggend is dat de naam uit de Griekse mythologie komt. Daarin is Telesto één van de Oceanoiden (watergoden).

Ik ga wel een nieuwe pet voor de kapitein kopen. Met zijn haardracht in deze doordringende, felle zon, is het onverantwoord zónder.

Tot later. In Roompot Marina is er aanmerkelijk slechtere WiFi dan in "Delta Marina" in Kortgene dus uploaden van bijbehorende foto's is hier geen sinecure.

1. Chris:
    12 juli 2018
    prachtige boot, prachtig verhaal..
  2. Happy Koops:
    Dank, Chris
  3. Helene straet laurey:
    12 juli 2018
    heel even dacht ik paul overboord heel even maar nee gelukkig ,daarna weer LEESPLEZIER !
  4. Happy Koops:
    12 juli 2018
    Tja een echte thriller schrijver had er een cliffhanger van gemaakt, maar ik dacht er een vakantiefeuilletonnetje te schrijven
  5. Marian:
    12 juli 2018
    Een prachtig verhaal nog een keer. Cariños
  6. Paul O.:
    14 juli 2018
    "Captain overboard" zette me ook even op het verkeerde been. Gelukkig alleen de pet... dié is vervangbaar gelukkig. Met ook nog een navigator en een loods aan boord heb je niet veel personeel meer nodig... zelfs ontbijt op bed... wat kan een mens zich nog meer wensen?
  7. Happy Koops:
    14 juli 2018
    Haha Paul, nee, momenteel ben ik helemaal in mijn nopjes