Zomervakantie 2018 "Horsefight" dag 5- Vlissingen by clouds

11 juli 2018 - Kortgene, Nederland

Vlissingen by clouds

Gruwel, wat went bewolking slecht als je zolang achterheen mooi weer gehad hebt. Het was nog koud bovendien zeker vanwege de straffe Noorderwind die er stond en heel af en toe een miezer-regen. Dat is motregen maar dan met dunnere druppels. Ik haat dunne druppels. Geef mij maar van die vette, van die warme dikkerds die op je golfplaten dak in de Tropen roffelen. Hier dus koud, miezerig, winderig. Een echt frontje kwam er voor bij.

Reden voor ons om landrot-voor-éen-dag (de vooruitzichten waren immers goed) te worden. We hadden een bezoekje aan Vlissingen bedacht met als toetje na het toetje de Bioscoop. "The Incredibles 2" hadden we bedacht. Aan de Incredibles "1" uit 2004 bewaren wij goede herinneringen en deze nieuwe editie had wel een redelijke recensie. Je kan trouwens zien dat wij het voetballen op zijn zachtst gezegd maar matig bijhouden. Het was dan ook gisteravond heerlijk rustig in de bios.

Vlissingen is een stadje gelegen aan de Noordzijde van de monding van de Westerschelde op het voormalig eiland Walcheren. Het vormt samen met o.a. Middelburg een conglomeraat met meer dan 90.000 inwoners. Door de strategische ligging van Vlissingen aan die Schelde en aan de toegangspoort naar Antwerpen is er vaak om Vlissingen gevochten en ook door uithuwelijking in verschillende handen geweest.

Van Habsburgse Nederlanden in 1482 tot Koninkrijk der Nederlanden in 1830-heden via Spaanse Nederlanden (Tachtigjarige Oorlog) /Republiek der Zeven verenigde Nederlanden/Koninkrijk Engeland (koningin Elisabeth)/Bataafse Republiek/Bataafse GemenebestKoninkrijk Holland/Eerste Franse Keizerreijk /Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830).

De naam heeft met een fles te maken; één legende is dat de naam is afgeleid van een  fles die nooit opraakte toen St Willibrord die aan de bedelaars in de 7de eeuw in Vlissingen uitdeelde.

Er is ook behoorlijk huisgehouden in Vlissingen in de Tweede WO. Om beter toegang tot de Schelde en de haven van Antwerpen te komen bombardeerden de Geallieerden de dijken van Walcheren en kwam het grootste deel van Walcheren onder water. Dit alles en nog veel meer is te zien in het alleraardigste  maritiem museum: "MuZEEum" gehuisvest in een historisch gebouwencomplex (dat alleen al is een bezoek waard) uit de 16de/17de/18de en 21ste eeuw. Eén van de delen van het complex is het "Lampsinshuis" (naar de beroemde reder en koopman Cornelis Lampsins bij wie Michiel de Ruyter als 12- jarige jongen in dienst kwam).

Met het zelfde kaartje krijg je toegang tot het nabijgelegen "Kazematten" complex. Een kazemat is een militair bouwwerk, in dit geval een vestingswerk uit 1548. O.a. Karel V, Michiel de Ruyter en Napoleon hebben hier intensief van gebruikgemaakt. De erin huizende garnizoensbakkerij is nog steeds intact. Ik vond het maar een vochtige en donkere boel en er hing zo'n ranzige schimmel- lucht. Er was al wat vorming van stalagtieten op de gewelven zichtbaar. Kan je nagaan dat in die tijd rachitis (ziekte van botten tgv vit d tekort) en vast ook astma, tbc, huuuu zo welig tierde. Het kazemat museum ligt aan de oever vande Westerschelde, vlak naast de ingang van de haven (tegenwoordig plezierjachten) van Vlissingen. je kan er van april tot oktober in. Daarna is het er weer te vaak te nat en te gevaarlijk.

Na het bezoek aan het museum zijn wij naar "Lungo Mare" gegaan aan het Bellamypark in Vlissingen. Heerlijk gegeten. Verrukkelijke huisgemaakte pasta's.

Na de film (vermakelijk) zijn wij een stuk over  de Boulevard van Vlissingen gereden. Aan het stuk wat wij gereden hebben (aan de kazematten kant) liggen voornamelijk appartementencomplexen en hotels (o.a. Restaurant de Gevangentoren waarin ook een prachtige hotelsuite is gemaakt).

Via de weg naast kanaal van Middelburg en Goes weer teruggekomen in Kortgene.

En nu als de wiedeweerga mijn bed uit; het weer is weer stralend en het ruime sop lonkt. Vandaag zijn wij van plan naar Kamperland te varen. hiervoor moeten wij de ophaalbrug van de Zeelandbrug passeren (nog nooit zo'n lange mast bij mij gehad).

1. T en J.:
    11 juli 2018
    Er is een reisbeschrijfster aan jou verloren gegaan, Happy!
    Al die verhalen....samen een BOEK! (als je met pensioen bent?)

Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Elke dag een bijzonder moment voor ons!
    Dank je wel!
    Veel GROET !
    T en J.
  2. Els:
    11 juli 2018
    J.en T hebben gelijk je beschrijft het ontzettend goed, ik lig in een deuk hier en zie het zo voor me. Veel plezier op de Zeeuwse wateren!
  3. Happy Koops:
    11 juli 2018
    Ha T en J en Els: ha, daar doe ik het voor! Ik probeer van elke reisblog een boek (in tweevoud, voor de boys) te laten maken. Dan herinner ik het mij bovendien beter. Dat werkt denk ik net zo als dagboeken. Soms ms ik er eentje, zoals die van Zakynthos. Toen was de site even uit de lucht geloof ik. Enfin, de hartelijke groeten van Happy& de jongens.
  4. Gerard Walta:
    Weer leuke ,boeiende en onderhoudende verslaggeving ,
    genieten is dat, van jullie genieten!👍👍
  5. Marian:
    Je kan heel goed schrijven. Fantastich verhaal. Besos
  6. Marian:
    Fantastisch
  7. Helene straet laurey:
    11 juli 2018
    genieten weer van jouw schrijven,dag 1 meekijken door de ogen van een trotse moeder
    dagen erna boeiende verslagen van ouders met 2 kinderen, dikke vrienden van elkaar SMELT !
  8. Paul O.:
    11 juli 2018
    Zo'n reisblog als herinnering is idd een goed idee. Leuk verhaal weer... en nog leerzaam ook. Zeeland wordt qua vakantielocatie, behoudens dan door de watersporters, een beetje onderschat denk ik.
    We moeten die kant ook maar eens op.
  9. Karel wehrmeijer:
    11 juli 2018
    kort geleden nog geweest, keurig B&B vlak bij de haven en fijne herrinneringen met onze boot. volgende week weer om een oom en tante opzoeken in gravenpolder niet ver daar vandaan (94-95 jr). heeft 14 dgn geleden besloten met autorijden te stoppen. beiden zelden ziek geweest maar nu beginnen de kwaaltjes. christien heeft ook een "logboek" bijgehouden en heel veel foto's, is nog steeds voornemens het uit te zoeken!! ze heeft het ook zo druk als oppas oma. prachtig om te zien dat jullie je zo kunnen genieten en nog met jullie jongens (voor je het weet zijn ze uitgevlogen). aan allen de hartelijke groeten.
  10. Happy Koops:
    12 juli 2018
    Ha Karel en Christien, leuk van jullie te horen. Zou Zeeland een stiekeme “blauwe zone” zijn?
  11. Happy Koops:
    12 juli 2018
    Idd Paul. Je denkt al snel aan Renesse ed als je aan Zeeland denkt, maar je struikelt hier over leuke plekjes en bezienswaardigheden.