Zomervakantie 2018 "Horsefight" dag 3- Fun fun fun auf der Wasserstraße

9 juli 2018 - Kortgene, Nederland

Fun fun fun auf der Wasserstraße

Wouw! Wat is dat leuk!

Gisteren hebben we de Oosterschelde bevaren. We zijn tot aan de Zeelandbrug aan beide zijden geweest. Het schip vaart geweldig. Ik heb er geen verstand van hoor maar ik pik hier en daar geluiden op. het is een zogenaamd "performance yacht".In het reclame filmpje van Hanse 45 spreken ze over "een zeiljacht dat brute kracht uitstraalt en tegelijk atletisch is". Een eigenschap die ik in een man aantrekkelijk vind, maar ik begin het ook wel in een zeilschip te bewonderen. Het is niet het mooiste zeilschip, daarvoor is zijn neus te stomp. O.a. daarin zit kennelijk zijn kracht en snelheid. Binnen heb je een zee van ruimte. Ik kon ook nergens een paal ontdekken van de mast, dit geeft extra ruimte.

De 21 meter lange mast zit gewoon aan het dek vast. Alsof-ie er op gelijmd is, zoals bij een modelzeilschip. Het is heerlijk licht in de kajuit dankzij dakramen. Het schip heeft een "zelfkerende fok", die roetsjt bij het wenden over een rail net voor de mast. Handig bij het overstag gaan. Je kan het schip, met voldoende ervaring, dus met een kleine bemanning bezeilen. Op het voordek kun je een groot zonnebed creëren. Maar ik heb voorlopig genoeg aan het gezellig in de kuip zitten tijdens het varen. Het vaart geweldig relaxed zonder veel stampen en rollen. Dus geen spoortje van zeeziekte bij mezelf bespeurd.

Gisteren zijn wij de Oosterschelde opgegaan, windkracht 5 met vlagen van 6. Hiermee haalden we snelheden tot 8.9 knopen (16 km/u). Dit is voor een elf ton wegende zeilboot heel snel, heb ik mij laten vertellen. Natuurlijk gaan de échte zeilers met dit schip buitengaats, zeilpakken, onder het zeeschuim komen, gááán.

Maar wij als beginnersclubje zeiljachtzeilers zijn erg tevreden met onze start.

Een dingetje wat de harten wel weer nerveus deed kloppen, was het oplaten en opvangen van de drone. Frank heeft ervaring met het oplaten van zijn drone vanaf een motorboot. Maar nog nooit vanaf een met volle zeilen getuigd schip, schuin in de wind met straffe wind. Hierin zien de jongens dan een echt team: Nathan houdt de drone vast totdat Frank genoeg toeren maakt met de drone, dan op het juiste moment loslaten en in "sportmodus" wegvliegen en zo gauw mogelijk hoogte makend. Omgekeerd, bij het opvangen moest Nathan de drone uit de lucht vangen terwijl Frank zo dichtbij mogelijk bij met het snel varende schip meevliegend "afgeeft". Hebbes! Dan ben ik echt trots. Trots op het lef en de vakkundigheid waarmee Frank met zijn drone omgaat en trots op het lef van Nathan bij zijn hulp bij opstijgen en landen. Het is ook wel een verantwoordelijkheid. Voor hetzelfde geld dondert-ie het water in of tegen de zeilen aan.

Er zijn prachtige beelden gemaakt.

Rozig en wel zijn wij gisteravond bij Café- Restaurant "Graaf van Buren" in Kortgene  gaan eten. Korte broeken en t-shirts aan en buiten op het terrasje aan de (rustige) weg bij "kaaioprit 8". Ook dat doet weer aan buitenland denken. Lekker gegeten, o.a "waterzooi" (ik) en Noord-Bevelands lam (Paul). Sorry Hélène. Doordat de wind vrijwel uit het noorden komt, is het 's avonds na zonsondergang fris te noemen. Dan lange broek of comfy joggingbroek aan. Geen zwoele nachten dus helaas, maar wel weer heerlijk koel slapen.

Vandaag willen wij weer naar de Oosterschelde, Frank wil nóg mooiere beelden maken; nu "uit de hand" dus zonder GPS besturing als hulpmiddel....

1. Carmen Sweerts:
    9 juli 2018
    Wat een zalige reis zijn jullie aan het maken! En gaaf hoor, dat teamwork met de Drone. Worden we binnenkort voor n filmavond uitgenodigd? Veel plezier, zoen, Carmen
  2. Machteld:
    9 juli 2018
    Klinkt allemaal heel goed en relaxed voor jou met 3 koppige bemanning! Geniet!
  3. Paul O.:
    10 juli 2018
    Prachtige foto's weer, ook van het schip en met de drone gemaakt. Een beetje een "seilfie".
  4. Marian:
    10 juli 2018
    Mooie fotos. De jongens zijn druk bezig.💋🙋🏽