Zomervakantie 2018- "Horsefight" dag 1- Kwartier maken

7 juli 2018 - Kortgene, Nederland

Kwartiermaken

Kwartiermaken is van oorsprong een militaire term voor troepen die vooruit worden geschoven om voorbereidingen te treffen voordat de rest van de militairen arriveren.De kwartiermakers voor onze zeilreis van komende week waren Frank en Nathan.Terwijl Paul en ik gisteren aan het werk waren gingen de jongens met volgepakte Corolla richting Kortgene alwaar ons schip -voor 1 week- gelegen is.

Voor de kenners: het is een Hanse 45.5, een prachtig, snel, technisch zeer vernuftig zeilschip met een steile boeg. Hij is afgelopen jaar uit de loods gerold, eigenaar is een Duitse ingenieur. En dat zie je aan alles. Techniek in elk hoek en gat. Ook aan het huishouden is gedacht en in elk hoekje en zijboordje zit wel iets handigs. Mooie kombuis. 3 slaapvertrekken, 2 douches, je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Om het te bezitten zou je eerst je huis moeten verkopen of gewoon schoftig rijk zijn.

Enfin, wel leuk om het eventjes te kunnen bevaren/bewonen.Na een lange-laatste-dag-voor-de-vakantie dag konden wij gisteravond op pad gaan en nog net voor de duisternis het schip bewonderen. De jongens hadden 's middags de vaarinstructies tot zich genomen en leidden ons rond.Het voorlaatste kajuitszeilschip wat ik bevaren heb was het houten "Dimu" (gemaakt door Dick Mulder) zeilkruisertje uit de 50-er jaren wat ik samen met mijn broers bezat.

Hetzelfde soort bootje hadden overigens mijn ouders samen met oom Jim, tante Gien, oom Herman en tante Ans wel eens gehuurd, in de 50-er jaren.Met dat kruisertje, de "optimist" wat ik met mijn broers had, hebben we o.a ook de Zeeuwse wateren bevaren. In die tijd nog maar nét aan een kaart bij de hand, geen dieptemeter (of het moest een stok zijn) ed.Zo lagen wij een keer op de Oosterschelde op een zandplaat een heel getij lang scheef. Als enig proviand een fles jenever bij ons.

Enfin, op dit schip wel dieptemeters en nog veel meer. Licht geïntimideerd door alle meters, knopjes, sturen (nou ja: 2), schoten, lieren, elektrisch, boeg schroef, hekschroef (anders kom je hier niet zonder kleerscheuren de haven uit) maar wel in onze nopjes gingen wij na een laatste slaapmutsje onze kooien in.

Zometeen even wat boodschappen in Goes doen. Ik wil er ook slippers kopen. Je vergeet altijd wel iets. Zo heb ik dit keer mijn slippers vergeten, toch wel erg prettig voor in de jachthavendouches.En zo begaf ik mij vanmorgen klepperdeklep en al flipfloppend met Nathans slippers op de steigers op weg naar een verkwikkende douche.Straks eens de boot gaan proberen. Het is windkracht 2-3, de zon gaat schijnen. Voor een beginner niet onhandig.

1. Helene straet laurey:
    7 juli 2018
    Hele fijne vakantie toegewenst !
  2. Paul O.:
    7 juli 2018
    De titel van je blog roept al een vraag op, maar misschien ook niet.
    "Horsefight". Daar zal ook wel een verhaal achter zitten. De naam van het (mooie) schip? Maar dan nog het verhaal...!
    Ben benieuwd. In ieder geval een mooie week al vast.
  3. Happy Koops:
    7 juli 2018
    Paul, je kan naadloos door voor de koelkast; het is idd de naam van de zeilboot. We gaan nog uitvinden waarom hij zo heet
  4. Happy Koops:
    Hélène, dank!
  5. Marian:
    Wat een luxe boot!!!!!. Prettige Vakantie.besos
  6. Happy Koops:
    Gracias. Besos.
  7. Gerard Walta:
    7 juli 2018
    Fijne vakantie samen en goede vaart!!!voor ons thuisblijvers worden we weer blij van je reisverhalen!!
    Hartelijke groeten
    Gerard en Mien!!
  8. T en J.:
    8 juli 2018
    Dat ziet er schitterend uit! Een blits weekje voor de boeg! Geniet ervan!
  9. Happy Koops:
    8 juli 2018
    Dankjulliewel! Jullie ook een fijne zomer!