"Der Weg ist das Ziel"

9 mei 2018 - Bregenz, Oostenrijk

Dag 3 , dinsdag 8 mei 2018 "Der Weg ist das Ziel"

Onder de buste van een van de gravinnen die het slot op "Insel Mainau" hebben bewoond stond deze tekst.

Ik vertaalde het voor mezelf als de reis is minstens zo belangrijk als de bestemming.        Onze bestemming gisteren was "Insel Mainau" een (schier) eilandje in het noordwesten van de Bodensee. In deze hoek ligt ook het 3 landen punt.                          In de 16 voor Christus was het een vlootbasis van de Romeinen; in 800 was het in bezit van het klooster der Benedictijnen van Reichenau (gelegen op een schiereiland aan de andere kant van de stad Konstanz); na de Napoleontische tijd werd het een soort tweede huis van adellijke families.                                                         Het Barokslot wat er nu staat wordt nog door een graaf met zijn familie bewoond. Ernaast een barokke kerk.

Het eiland is verder één grote tuin, onderhouden door de gelden die de toeristen er binnenbrengen. De entree deed mij erg denken aan de Keukenhof, Hélène, de tulpen even ver uitgebloeid als toen wij er waren. Maar wel heel prachtig. In elk seizoen uitbundige bloei. De rozen waren dus helaas nog niet in bloei, maar wel uitgebreide rododendrons in alle kleuren en veel bolgewassen.

Ook was er een bomentuin; schitterende, enorme bomen waaronder veel sequoia's.  Nathan prefereert bomen boven planten en viel hals over kop voor deze prachtige reuzen. Er zal nog wel een keer een tripje naar Californië moeten volgen; daar staan bomen die enkele duizenden jaren oud zijn. Eén van die bomen is zo groot als de Saturn V raket. Een feit dat Nathan erg aanspreekt.

Er is ook een vlindertuin, zoiets als langs de weg naar Leidschendam, Hélène.         Hier wat bijzonders met Nathan en zijn blauwe zonnebril meegemaakt.                     Er was een vlindersoort die aan de binnenkant van zijn vleugels het zelfde kleur blauw had als de glazen van Nathans zonnebril. Nathan had de bril aan de voorkant aan zijn t -shirt gehaakt. Eén van die blauwe vlinders, een bijzonder groot exemplaar, het alfa mannetje zogezegd viel Nathan aan, dat wil zeggen fladderde vervaarlijk met zijn grote vleugels en dikke lijf om Nathan heen. Het had ook nog een balts dans kunnen wezen. Enfin, Nathan was er niet zo van gediend dus die sprong weg. Het geheel duurde helaas maar te kort om het te kunnen verfilmen.

Maar nu dan, der Weg. Het eilandje ligt op 2 uur rijden van ons appartement.              Zolang in een auto stappen met dit weer is toch wel heel zonde.                                      Reden voor ons om te kiezen voor de boot als vervoersmiddel.                                        Vanuit Lindau namen wij de ferry die langs de Noordoever verschillende steden en dorpen aandoet, waaronder het bekende Friedrichshafen.                                                Een bijzonder prettige manier om én van A naar B te gaan én een indruk van de Bodensee te krijgen. Een mooi, groot meer, een uitbochting van de Rijn.

Lees ook het erg prettig en toegankelijk geschreven boek van Martin Hendriksma, "de Rijn, biografie van een rivier".

2 x 3 uur op de boot, een soort Rijnreisje dus. Het gaf eventjes het gevoel van de Rijnreis die ik met mijn derde klas middelbare school in de zeventiger jaren gemaakt heb. Alleen vloeide er toen meer alcohol en wiet door de boot dan nu. (Het was nogal een vrijgevochten school). Ook was het weer nu beter.

Enfin, een heerlijke dag gehad met een gouden omlijsting, waarbij de reis en de bestemming allebei doel op zich waren.

Als afsluiting in "Lindauer Hof" in Lindau Hafen de avondmaaltijd genuttigd.

1. Helene straet laurey:
    9 mei 2018
    arme nathan zn moeder is heldhaftiger daar waar het vlinders betreft en ja happy om te gieren bloeiende tulpen zijn ons blijkbaar vooralsnog niet gegund maar een lachbui (en) is ook heel wat waard
  2. Helene straet laurey:
    9 mei 2018
    wat blijft het leuk om met jullie mee te mogen reizen grt
  3. Joke en Ad Hoogvorst:
    9 mei 2018
    Als je nog een bestemming zoekt, denk dan aan Stein am Rhein, gelegen aan de uiterste westpunt van het Bodenmeer. (mahleriches Stadtbild -vooral erkers zegt mijn tientallen oude kaart). Als het zonnig en helder is, is de Saentis (2500m hoog) interessant. Het is een bekend uitzichtpunt (bereikbaar per kabel) omdat de omringende bergen veel lager zijn
  4. Happy Koops:
    9 mei 2018
    Hi Ad, dank voor je tip. Vandaag opgezocht. Ziet er idd heel erg leuk uit. Wel wat ver autorijden van Bregenz af. Zaterdag alweer huiswaarts. Wellicht een volgende keer. (In juli hebben ze aan de Bodensee die Feste am See. Dan wordt Bizet's Carmen hier opgevoerd. Gaan we vanaf de andere kant binnenkomen. Groeten aan Joke.
  5. Happy Koops:
    9 mei 2018
    Dankjewel Hélene, voor je gezellige "mee-reizen"!
  6. Mirjam:
    9 mei 2018
    Prachtig en heerlijk om te lezen.
    Schitterende foto’s van een prachtige natuur
  7. Happy Koops:
    Dank je Mirjam!
  8. Paul O.:
    9 mei 2018
    Leuk al die locatieonderzoeken, dat maakt jullie korte vakantie er ook nog een stuk interessanter op. Mooi die ro-do-do-dendrons!
    Overigens was de Bodensee in de jaren '70 van de vorige eeuw nog zwaar vervuild.
  9. Chris:
    9 mei 2018
    Mooie foto's! Wij konden het niet laten om een bezoekje te brengen aan het Zeppelin Museum in Friedrichshafen (maakt misschien het drone verbod een beetje goed?)
  10. Happy Koops:
    9 mei 2018
    Ha ha, wellicht goed idee! Wij hebben die dingen gisteren al meermalen over zien komen trouwens, je kreeg af en toe een soort zonsverduistering ervan. Zeppelins dan.